Impuls Reken- en wiskundeonderwijs
woensdag 25 september 2024
Op elke school wordt gewerkt aan het verbeteren van de basisvaardigheden. Om specifiek de basisvaardigheden rekenen en wiskunde te versterken, heeft het projectteam Impuls Basisvaardigheden samen met de LucasAcademie het traject "Impuls Reken- en Wiskundeonderwijs" ontwikkeld.
Met de standaard Basisvaardigheden (OP0) waarborgen scholen de basiskwaliteit van het curriculum voor Nederlandse taal, rekenen-wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap. Hierbij is het de bedoeling dat scholen bewuste keuzes maken in het plannen, uitvoeren, evalueren en borgen van het curriculum voor deze vaardigheden. Het curriculum moet doelgericht en samenhangend zijn en aansluiten bij de leerlingenpopulatie van de school. Dit moet zichtbaar zijn in de klas. Dat betekent onder andere dat het onderwijspersoneel goed moet kunnen verantwoorden aan welke doelen ze werken. Om de doorgaande leerlijn voor de leerlingen te waarborgen, moeten deze doelen afgestemd zijn op de visie van de school en de ontwikkeling en onderwijsbehoeften van de leerlingen. Om dit te bereiken is het voor elke basisvaardigheid belangrijk om een duidelijke en gedragen visie en beleid te hebben.
Om het onderwijs in de basisvaardigheden rekenen en wiskunde te versterken, is een traject ontwikkeld om doelgericht te werken van de huidige situatie naar de gewenste situatie. Aangezien elke school een eigen ontwikkelproces doormaakt en een andere startsituatie heeft, is het aanbod verdeeld in drie fasen:
- inspiratiesessie (informatie over wettelijk kader rekenen en wiskunde & opstellen beleidsplan)
- visie- en beleidstraject (actief aan de slag met het (door)ontwikkelen van een visie- en beleidsplan)
- verdiepingsaanbod (aanbod professionalisering voor specifieke doelgroepen, dit wordt ontwikkeld in een latere fase om goed aan te sluiten bij de vraag)
Als school kun je zelf bepalen in welke fase je instroomt.
Trainers:
Wilma Willems, Pieter Gerrits,
Opleider bij Onderwijsmens Onderwijsadviseur bij Onderwijsontwikkelaar
Participeren
Kennis verwerven
Oefenen
Bijeenkomsten
Inspiratiesessie Impuls Reken- en wiskundeonderwijs
Datum: | 25 september 2024 |
Trainer: | Wilma Willems en Pieter Gerrits |
Tijd: | volgt |
Locatie: | volgt, op een van onze scholen |
Doelgroep: | Kartrekkers en coördinatoren van de basisvaardigheid Rekenen/Wiskunde |
Tijdens deze bijeenkomst krijg je informatie over het wettelijk kader van de basisvaardigheid rekenen en wiskunde en wat de mogelijkheden zijn om in jouw school gezamenlijk, duurzaam en praktisch beleid op te stellen waarmee je doelgericht en samenhangend werkt aan de verbetering van het onderwijs.
Helaas, inschrijven is niet meer mogelijk.Visie- en beleidstraject Rekenen en wiskunde
Datum: | 19 november 2024 |
Trainer: | Wilma Willems en Pieter Gerrits |
Tijd: | volgt |
Locatie: | volgt, op een van onze scholen |
Doelgroep: | Rekencoördinatoren zonder beleidsplan of die het schoolbeleid willen doorontwikkelen |
Tijdens dit traject ga je aan de slag met het (door)ontwikkelen van een visie- en beleidsplan. Het traject bestaat uit vier bijeenkomsten en geeft je inzicht in de te ondernemen stappen. Tussen de bijeenkomsten is tijd om met deze informatie op je eigen school aan de slag te gaan en het gesprek te voeren. Het belangrijkste doel is het creëren van draagvlak, wat een voorwaarde is voor succesvol beleid.
Bijeenkomst 1 (19 november): Waar staan we en wat staat ons te doen?
Voorafgaand breng je de bestaande situatie op jouw school in kaart. Tijdens de bijeenkomst bepaal je waar jouw school staat in de ontwikkeling (met gebruik van de routekaart) en start je met een actieplan waarbij aandacht is voor proces en inhoud.
Bijeenkomst 2 (25 februari): Waar willen we heen en hoe komen we daar?
Zoom in op de gewenste situatie en werk aan het opstellen of bijstellen van visie- en beleidsplannen. Er is ruimte om uit te wisselen en van elkaar te leren.
Bijeenkomst 3 (19 maart): Hoe wordt het beleid zichtbaar in de praktijk?
Wat is er nodig is voor de uitvoering? Op welke manier kun je het effect monitoren en op welke manier hebben deze inzichten invloed op het beleid? Het is belangrijk dat er bij deze bijeenkomst een directielid van jouw school aansluit.
Bijeenkomst 4 (datum volgt): Puntjes op de i
Tijdens deze bijeenkomst geven julle elkaar feedback op het visie- en beleidsplan.
Tussen bijeenkomsten 1 en 2 en tussen bijeenkomsten 2 en 3 is er de mogelijkheid om een online meeting te hebben met een expert als er vragen zijn.
Helaas, inschrijven is niet meer mogelijk.